Velkommen til Sverige....!!

Flere besøg af den slags, tak :o)

4cadb387-844f-4cf7-a94e-9834d3ea2cf3

Denne her uge har budt på mange forskellige spændende ting synes jeg.

I weekenden havde vi besøg af Idas bedste veninde Emilie fra den gamle børnehave og hendes mor. De var så gode venner da vi boede på Frederiksberg men også Emilie flyttede lidt før os, så savnet har været stort. Selvom jeg synes, at Ida tage hele flytningen i stiv arm, kan hun naturligvis savne sin gamle børnehave og sine venner. Og det er jo dejligt hvis sådanne relationer kan holdes ved lige. Da vi var hjemme i marts for at flytte, var hun hjemme ved en anden sød pige fra en gamle børnehave og lege en hel dag imens vi flyttede. Og denne her gang blev det så Emilies tur, og hun har siden hun flyttede snakket om at besøge Ida. Og hvor er det bare sejt at hendes mor Stine, tænker…jamen der er ikke noget vi ikke kan og simpelthen tager et fly herop for at besøge os. Vi tilbød at de kunne sove hos os og det var bare super hyggeligt. Vi har da tilbragt en del tid sammen, både i børnehave men også privat når der var fødselsdage eller helt almindelige legeaftaler i hverdagen, men ikke sådan noget med overnatning. Så vi var lidt spændte og Ida glædede sig rigtig meget. De ankom og lørdagen gik med leg og hygge og vi gik en tur på legepladsen og en tur i skoven, så de kunne se hvor vi bor. Søndag blev tilbragt på det meste fantastiske museum, Naturhistorisk Museum og det var endda gratis at komme ind!! Helt utroligt. Der var forskellige udstillinger om, “fra abe til menneske”, om alle dyrerne i den svenske skov (og hvem vidste lige der er op mod 3.000 bjørne i den svenske skov…), en udstilling om planeter, jorden, vand og om tornadoer, en superflot udstilling om dinosaurer og endda også en masse om små insekter. Det var virkelig en succes men allerede efter et par timer og en frokost var vi trætte og tog derfor hjem for at nyde en is inden de sen eftermiddag skulle flyve tilbage igen. Må sige, at det sted skal helt sikkert besøges igen. Vi nåede ikke det hele og derfor vil jeg gerne tilbage en dag. Især hvis vi får besøg af nogle med børn. Det er nemt at komme dertil med offentlig transport og så er det gratis…Fantatisk. Vi glæder os til juni, hvor Ida kan besøge Emilie fordi vi skal til København til en fødselsdag. Det bliver skønt for dem at lege igen.

Derudover har ugen budt på kaffedrikkeri med søde piger, først Fie. Vi gik en tur i centrum og spiste en frokost og drak kaffe. Dejligt at mødes med andre danskere og Fie har boet i Stockholm i mange år, så håber hun synes det var spændende at høre om alle vores udfordringer og spørgsmål..? :o) Derudover mødtes jeg med Line som er flyttet hertil med sin mand og 2 børn efter at have boet i Frankfurt nogle år. Det var rigtig hyggeligt, vi fik set lidt af byen og var forbi det sted hvor en mand kørte ind i flere personer i gågaden og derefter en i et stormagasin lige før påske, hvorefter 4 døde, heriblandt en lille pige. Det er så sørgeligt og utroligt at det kan ske…men alligevel ikke helt overraskende. Synes det er underligt at gå rundt derinde. Føler hele tiden jeg bør kigge mig over skulderen. Derudover synes jeg ikke rigtig man hører så meget til det…som om det er overstået, men må så også indrømme at jeg ikke ser så mange svenske nyheder selvom jeg prøver. Som I kan se på billedet, har mange folk sat posters op og skrevet små søde og kærlige beskeder. Der har også ligget en masse blomster, men de er fjernet igen. Man skal virkelig passe på hinanden. Livet er for kort….

Og så begynder jeg simpelthen på svensk i næste uge. Det bliver så spændende. Det jeg nok glæder mig mest til, er at komme lidt ud blandt andre folk. Kan se på min tilmelding at vi er 10 på holdet og det kan jo være alle mulige slags mennesker som kan komme fra hvor som helst. Så jeg har hentet min skolebøger og fik købt en blok osv. så jeg er klar. Det er 2 gange om uge i 1,5 måneden og så kan jeg tage del 2 efter sommer engang hvis jeg synes det er noget for mig. Jeg har smugkigget lidt i bøgerne og de ser sjove ud. Håber at lære lidt så jeg også kan lære Ida lidt som også er nysgerrig og spørger til hvad de forskellige ting hedder.

Vi har heldigvis en forlænget weekenden. På  mandag er det 1. maj og det er en helligdag heroppe, så Laurits holder fri. Der er kun en måneds tid til at vi overtager vores hus, så vi skal på møbel jagt og så tror jeg vi skal en tur på noget der hedder Skansen som er et sted med dyr, teater, og diverse børneaktiviteter. Det håber jeg,at vi kan nå og at vejret bare holder nogenlunde. Synes ikke rigtig at foråret er kommet endnu selvom der i skrivende stund er høj solskin fra en skyfri himmel.

Ha det rigtig godt derude og pas på hinanden :o)

Knus og kram fra os i Stockholm